Formålet med ordningen er å fremme frivillig aktivitet gjennom å kompensere for kostnader frivillige organisasjoner har hatt til merverdiavgift ved kjøp av varer og tjenester.
Organisasjonen må være registrerte i Frivillighetsregisteret, og frivillig innsats må være en viktig del av virksomheten for å søke.
Søknadsfristen er 2. september 2024. Søknadsfristen er vanligvis 1. september, men da dette er en søndag, skyves fristen til mandag 2. september.
Hvem kan søke?
Frivillige organisasjoner der frivillig virksomhet er en viktig del av virksomheten kan søke om momskompensasjon.
- Organisasjonen må være registrert i frivillighetsregisteret innen søknadsfristen går ut og ha sendt inn vedtekter ved registrering.
- Eventuelt årlig økonomisk overskudd eller likvidasjonsoverskudd ved oppløsning hos søker, skal anvendes til formål som tilfredsstiller kravene i denne forskriften.
- Organisasjonen må kunne dokumentere frivillig aktivitet. Egenerklæring for frivillig arbeid må være med.
- Frivillig arbeid, gaver og kontingenter likestilles.
Les mer om hvem som kan søke om momskompensasjon for frivillige organisasjoner
To ulike modeller
Det er to mulige modeller som kan benyttes. Forenklet modell tar utgangspunkt i totale driftskostnader etter avgrensninger og fradragsposter, mens dokumentert modell tar utgangspunkt i reelle momskostnader.
- Forenklet modell: Organisasjonen må ha søknadsgrunnlag/driftskostnader på den frivillige / ikke fortjenestebaserte delen på over 100.000 kroner. Les mer om forenklet modell
- Dokumentert modell: Søker må ha søknadsberettigete merverdikostnader på over 7000 kroner. I denne modellen må dere lage en oppstilling over alle regnskapsbilag og spesifisere merverdiavgiftene dere søker om å få kompensert. Les mer om dokumentert modell